فیلم کمدی

فیلم کمدی - مرجع فیلم سریال کمدی

فیلم کمدی

فیلم کمدی - مرجع فیلم سریال کمدی

  • ۰
  • ۰

با اکران مینی سریال «ریپلی» بار دیگر آقای تام ریپلی با استعداد بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت، با این حال این شخصیت بدنام دنیای ادبی دهه هاست که در سینمای جهان مطرح بوده و چندین فیلم شاخص از آن ساخته شده است. درباره او ساخته شده است. قطعا ارزش دیدن را دارند.

شخصیت ریپلی و داستان هایش همیشه مورد توجه فیلمسازان بوده و اقتباس های مختلفی از ریپلی و داستان هایش صورت گرفته است. اگرچه پیش از این فیلم هایی درباره تام ریپلی و ماجراهای او ساخته شده بود، اما این شخصیت توانسته جذابیت خود را برای تماشاگران حتی امروز حفظ کند. فیلم هایی که داستان این شخصیت را روایت می کنند، اقتباسی از سری کتاب های نوشته پاتریشیا هایسمیت هستند. در هر یک از این کتاب ها، ریپلی با ماجراهای جدیدی روبرو می شود و هر بار خود را در موقعیت های گیج کننده ای قرار می دهد. بعد از اینکه تا گردنش در باتلاق فرو رفت، شروع به تقلب، تقلب یا کشتن دیگران می کند تا خود را نجات دهد.

علاوه بر سریالی که از نتفلیکس در حال پخش است، پنج فیلم از ماجراهای ریپلی اقتباس شده است. به همان اندازه که هایسمیت برای این شخصیت کتاب نوشته است. داستان های پنج فیلم کاملاً با یکدیگر متفاوت است. از میان رمان هایی که هایسمیت درباره شخصیت ریپلی نوشت، دو رمان آخر هرگز به اقتباس سینمایی ساخته نشدند. «پسری که ریپلی را دنبال کرد» (1980) و «ریپلی زیر آب» (1991). آخرین رمان چهار سال قبل از مرگ هایسمیت منتشر شد. از میان سه رمان دیگر، رمان اول، «آقای با استعداد ریپلی» رمانی است که توسط مجموعه «ریپلی» اقتباس شده است. پیش از این دو فیلم از این رمان اقتباس شده است. از رمان دوم «ریپلی زیر زمین» تنها یک اقتباس سینمایی و از رمان سوم «بازی ریپلی» دو اقتباس ساخته شده است.

ریپلی زیر زمی

سال تولید: 2005
کارگردان: راجر اسپاتیس وود
بازیگران: بری پپر، ویلم دافو، جاسیندا بارت، تام ویلکینسون
امتیاز روتن تومیتوز: 37 از 100
امتیاز IMDb برای فیلم: 6 از 10
این اقتباس سینمایی از Ripley's Adventures کیفیت پایینی ندارد، اما با توجه به دیگر اقتباس های سینمایی این فهرست، بدون شک «ریپلی زیرزمینی» ضعیف تر از بقیه است. این فیلم که در سال 2005 اکران شد، جدیدترین اقتباس سینمایی از مجموعه کتاب های ریپلی است. این فیلم تنها فیلمی است که داستان آن برگرفته از کتاب «ریپلی زیر زمین» است. اتفاقات این کتاب چند سال پس از اتفاقات «آقای ریپلی با استعداد» رخ می دهد. در این فیلم تام سعی می کند خود را به عنوان یک نقاش با استعداد معرفی کند و آثارش را بفروشد. در هر صورت او یکی از استادان طراحی نقشه بی شرمانه است.

علیرغم اینکه فضای این فیلم کمی عجیب به نظر می رسد، برخی از کسانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند، نام هایی هستند که ذکر آنها خالی از لطف نیست. بری پپر در این فیلم نقش تام ریپلی را بازی می کند که البته نمی توان از او به عنوان بهترین بازیگر نقش این شخصیت یاد کرد. در نیمی از بازیگران مکمل این فیلم نام های آشنای مانند تام ویلکینسون، ویلم دفو و آلن کامینینگ دیده می شود. این کار به عنوان یک فیلم ترسناک خوب عمل می کند، اگرچه پس از تماشای آن احتمالاً فکر می کنید که فیلم ضعیفی است، در مقایسه با سایر اقتباس های سینمایی از داستان های تام ریپلی که همگی قبل از سال 2005 منتشر شده بودند. این کار را انجام دهید، متوجه خواهید شد که این فیلم حرفی برای گفتن ندارد

4. بازی ریپلی

سال تولید: 2002
کارگردان: لیلیانا کاوانی
بازیگران: جان مالکوویچ، داگری اسکات، ری وینستون، لیندا هدی
امتیاز روتن تومیتوز: 92 از 100
امتیاز IMDb برای فیلم: 6.6 از 10
شاید این فیلم از نظر جنایی خوب نباشد و احتمالا بهترین اقتباس سینمایی از رمان «بازی ریپلی» هم نباشد، اما «بازی ریپلی» سال 2002 همچنان اقتباس سینمایی ارزشمندی از این کتاب است و داستان آن قانع کننده است. این فیلم را نمی توان جزئی از مجموعه فیلم ها دانست. نباید فراموش کنیم که هیچ بازیگری تا به حال بیش از یک بار نقش ریپلی را بازی نکرده است، البته این در صورتی است که امکان ساخت فصل دوم سریال «ریپلی» وجود نداشته باشد، زیرا در این صورت احتمالا اندرو اسکات شانس دیگری خواهد داشت. . باید نقش ریپلی را بازی کند. با این حال جان مالکوویچ در این فیلم توانسته انرژی متفاوت و شخصیت عجیب و غریب همیشگی خود را با ریپلی ترکیب کند و به شخصیتی جذاب تبدیل شود.

ریپلی مالکوویچ کمی بزرگتر از سایر برداشت های سینمایی این کاراکتر است، اما او باورپذیر است و از آنجایی که داستان این فیلم اقتباسی از کتاب سوم مجموعه کتاب است، همه چیز منطقی به نظر می رسد. به هر حال، شخصیت ریپلی نیز باید با گذشت زمان کمی پیر شود. «بازی ریپلی» ریپلی را در حالتی نشان می دهد که بیش از هر زمان دیگری کنترل دارد و در حال شستشوی مغزی اطرافیانش است. ریپلی سعی می کند یک مرد در حال مرگ را به یک قاتل تبدیل کند، پس از اینکه یک همکار قدیمی از او می خواهد رقیب خود را بکشد. همانطور که از عنوان فیلم پیداست، ریپلی با همه چیز مانند یک بازی رفتار می کند و به نظر می رسد از قدرت فراوانی که اکنون بیش از هر زمان دیگری در اختیار او است، لذت می برد. او از این قدرت استفاده می کند و حس تنش همیشگی را به فیلم تزریق می کند. تنشی که باعث می شود «بازی ریپلی» به خوبی به عنوان یک فیلم ترسناک روانشناختی عمل کند.

 

3. دوست آمریکایی
فیلم در مورد تام ریپلی

سال تولید: 1977
کارگردان: ویم وندرس
بازیگران: دنیس هاپر، برونو گانتز، جرارد پلان، دنیل اشمید
امتیاز روتن تومیتوز: 88 از 100
امتیاز متاکریتیک: 79 از 100
امتیاز IMDb برای فیلم: 7.4 از 10
اگرچه این فیلم نیز درباره تام ریپلی است، اما روند داستانی آن با فیلم سال 2002 بسیار متفاوت است. این تفاوت ها آن را به فیلم بدی تبدیل نمی کند، اما این شاهکار ویم وندرس را به یکی از متفاوت ترین اقتباس های سینمایی از رمان های تام ریپلی تبدیل می کند. وندرس در این فیلم نشان می دهد که ترسی از ترکیب چیزهای مختلف با هم ندارد. انتخاب دنیس هاپر در نقش تام ریپلی احتمالاً او را به غیرمعمول ترین و غیرمنتظره ترین بازیگری تبدیل می کند که تا به امروز این شخصیت را بازی می کند. هاپر بیشتر به خاطر بازی در شخصیت های ماندگار با ارتباطات عاطفی عمیق شناخته می شود، اما ریپلی شخصیتی است که به دلیل توانایی های عاطفی اش شناخته شده نیست.

با این حال هاپر باعث می شود همه چیز به درستی کار کند. او به همراه همبازی اش برونو گانتز موفق می شود به یک ریپلی فوق العاده تبدیل شود. گانتز که بعدها با وندرس در Der Himmel über Berlin همکاری کرد، نقش مردی بیمار را بازی می‌کند که ریپلی می‌خواهد به قاتل تبدیل شود. «دوست آمریکایی» عجله ای برای روایت داستان خود ندارد. برخی از صحنه های این فیلم ممکن است خسته کننده و کند به نظر برسند، اما همچنان می توانند تنش ایجاد کنند و کنجکاوی مخاطب را برانگیزند. وقتی فیلم به سکانس های پرتنش تر می رسد، معلوم می شود که تمام انتظار در صحنه های اسلوموشن ارزشش را داشته است. در مجموع این فیلم با فضای جذابی که دارد موفق می شود شما را به داستان بکشاند و بازی درخشان ستاره هایش نیز به این امر کمک می کند.

2. آقای ریپلی با استعداد
آقای ریپلی با استعداد

سال تولید: 1378
کارگردان: آنتونی مینگلا
بازیگران: مت دیمون، جود لا، گوئینت پالترو، کیت بلانشت
امتیاز روتن تومیتوز: 85 از 100
امتیاز متاکریتیک: 76 از 100
امتیاز IMDb برای فیلم: 7.4 از 10
«آقای ریپلی با استعداد» محصول 1999 احتمالاً اقتباسی است که مخاطبان بیشتر درباره آن شنیده اند. هیچ ایرادی ندارد زیرا این اقتباس از مینگلا بدون شک یکی از بهترین اقتباس های سینمایی از داستان های تام ریپلی است. این فیلم در مورد تام ریپلی می تواند نقطه شروعی فوق العاده برای کسانی باشد که می خواهند با این شخصیت آشنا شوند و اقتباس های فیلم موجود را تماشا کنند. این فیلم اقتباسی از اولین کتاب از مجموعه کتاب های ریپلی است و شاید بتوان آن را قابل درک ترین اقتباس سینمایی از این شخصیت دانست. از نظر روایی، این فیلم موفق می شود تام ریپلی را به مخاطب معرفی کند و وسواس دیوانه وار او را با جوان دیگری به نام دیکی گرین لیف به تصویر بکشد. این فیلم به خوبی داستان نزدیک شدن این دو مرد به یکدیگر و سپس جدایی غم انگیز و دراماتیک آنها را روایت می کند.

 

 

  • ۰۳/۰۷/۲۶
  • mostafa ahmadi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی